Pokud plánujete prodávat na podzim nemovitost, tak nyní je ideální čas na přípravu, abyste ji stihli připravit před hlavní podzimní sezonou. Pojďme se podívat, co pomůže Vaší nemovitosti k lepšímu prodeji a co naopak budou pouze zbytečně utracené peníze.

Prvních několik desítek sekund po vstupu do nemovitosti jsou rozhodující pro to, zda nemovitost osloví případného zájemce, protože v tuto chvíli se rozhoduje na základě emocí. Pokud ho tedy nemovitost zaujme a je dobře nastavená cena, potom je velká šance na to, že obchod klapne.

Byt – základními faktory, které rozhodují o úspěchu, jsou:

  • Čistota
  • Pořádek
  • Příjemná vůně.

Pokud je tedy v bytě nepořádek, je špinavý a je v něm zápach, dramaticky se snižuje šance na dobrý prodej. Obecně lze říct, že se nevyplatí před prodejem provádět rozsáhlé investice a opravy za účelem zvýšení prodejní ceny. Takovéto úpravy se vám při prodeji nevrátí, protože je zájemci zkrátka neocení.

V případě bytů, ve kterých se delší dobu nemalovalo, se tedy rozhodně vyplatí investovat do nové, spíše jasné světlé, výmalby. Celý interiér bytu bude tak působit čistě, světle a vzdušně.

Podívejte se na tento patrný rozdíl u bytu určeného k rekonstrukci.

Pozornost doporučuji věnovat i dalším prvkům nemovitosti, jejichž oprava a údržba pro účely prodeje bytu bude vyžadovat jen minimální investice v řádu stokorun:

  • Poškozené dveře
  • Kapající kohoutky
  • Protékající WC
  • Prasklé žárovky
  • Nefunkční zásuvky
  • Prasklé závěsy u žaluzií
  • Rozbitá okna

Další důležitou charakteristikou, která zvyšuje kupní cenu bytu, je úklid. Zcela jiný dojem z prohlídky bude mít zájemce z bytu, kde je čisto, pořádek, jsou uklizeny osobní věci, jsou umytá okna oproti bytu, ve kterém budou neuklizené osobní věci, na kuchyňské lince bude neumyté nádobí a v koupelně haldy špinavého prádla. Rovněž je vhodné, aby byt nevytvářel na zájemce dojem skladiště. Doporučuji tedy odvést nepoužívané věci, aby byt působil vzdušně a prostorně. Vzhledem k tomu, že se plánujete za nějakou dobu stěhovat, začněte s likvidací věcí, které jsou již nepotřebné, a které si stejně nebudete do nového domova brát. Uvidíte, jak Váš byt prokoukne.

V neposlední řadě každá nemovitost působí na svého kupujícího svým pachem. Pro každou domácnost je tento pach specifický, často umocňován domácími zvířaty, kouřem z cigaret či zápachem z jídla. Pro účely přípravy nemovitosti k prodeji doporučuji kromě pečlivého úklidu použít také pohlcovače pachu, které účinně a nevtíravě provoní Vaši nemovitost. Určitě budete souhlasit s tím, že prostory, kde je příjemná vůně na Vás působí lepším dojmem a zdržíte se zde déle. Toho využívají především obchodníci a dobře vědí proč.

Dům – v tomto případě platí to samé co u bytu a navíc je potřeba věnovat pozornost venkovním prostorám. To znamená především věnovat pozornost zahradě, kterou je potřeba udržovat, sekat. Přerostlá džungle těžko vzbudí zájem kupujícího a bude v něm evokovat krásnou zahradu. Rovněž vyvalená zeď, nefunkční zámky či stodola plná starého harampádí nepůsobí dobrým dojmem. Případný zájemce tak těžko najde v nemovitosti zalíbení.  

Pokud chcete mít jistotu, že Vaše nemovitost je po technické stránce v pořádku, doporučuji si sjednat službu inspektora nemovitostí. Přijede, prohlédne objekt a dostanete souhrnnou zprávu o tom, v jakém stavu je Vaše nemovitost. Je to výborný argument pro kupujícího a rovněž se do budoucna vyhnete případným požadavkům na kompenzaci skrytých vad.

Pozemky – v tomto případě platí jediné – sekat, sekat a ještě jednou sekat. Není nic horšího, než pokud pozemek je zarostlý a plný náletových rostlin a plevele. Těžko budete přesvědčovat zájemce o nemovitost, že tento pozemek je pro něho ten správný.

A do čeho nemá smysl investovat? Jednoduše do věcí, které jsou finančně náročné, a do kterých se Vám nevyplatí investovat – rekonstrukce koupelny a WC, výměna oken, výměny kuchyňské linky, nové dlažby či obklady.

A pokud víte, že nějaký spotřebič je na konci své životnosti a bude potřebovat opravit či vyměnit, jako např. kotel, vodárna, jednoduše to přiznejte a poskytněte slevu při prodeji. Není nic horšího, než následně řešit s kupujícím skryté vady. Obzvláště, pokud si kupující vezme na pomoc právníka.

Pokud řešíte prodej nemovitosti a nejste si jisti, jak ji připravit na prodej, můžete se mě kdykoliv obrátit.